Veelgestelde vragen | Uitzendkracht

Je kan op 3 manieren in contact komen met Q Jobs:

  • Solliciteer gericht op één van onze openstaande jobs in jouw regio. Je sollicitatie komt dan terecht bij het dichtstbijzijnde kantoor en zij nemen zo snel mogelijk contact op met jou. 
  • Solliciteer spontaan bij het dichtstbijzijnde kantoor. Onze collega’s gaan meteen aan de slag voor jou en zoeken in onze uitgebreide jobdatabase naar een job voor jou. 
  • Contacteer je dichtstbijzijnde kantoor via telefoon, mail, WhatsApp of zoek hen op sociale media. 

Als je tewerkstelling is afgelopen, stuurt Q Jobs jou een C4 voor die tewerkstelling. Met die C4 ga je vervolgens naar je vakbond of hulpkas.

Je contacteer jouw Q Jobs-kantoor best zo snel mogelijk via mail, telefonisch of WhatsApp. Zij zullen je dan verder kunnen helpen. 

Op zoek naar de contactgegevens? Zoek hier naar jouw dichtstbijzijnde Q Jobs-kantoor.

Een actiedag is niet hetzelfde als een stakingsdag. Bij een actiedag mag je als uitzendkracht blijven werken. Maar er is een kans dat de actiedag uitmondt in een staking. In dat geval ben je als uitzendkracht verplicht om meteen naar huis te gaan. 

Bij een stakingsdag betaalt Q Jobs geen loon uit en kan je jou richten tot de vakbond. 

Je ziekte/afwezigheid meld je vóór de start van de werkdag bij de klant en bij Q Jobs. Binnen 48 uur zorg je ook er ook voor dat de klant en Q Jobs een doktersattest hebben.

De klant beslist zelf of er gewerkt wordt bij slecht weer.

  • Is het slecht weer, maar wordt er wel verder gewerkt? Dan krijg je geen vergoeding.
  • Is het slecht weer en beslist de klant om niet te werken? Dan vraagt de klant weerverlet aan, wordt er ‘gedopt’ tijdens deze dagen en krijg je als uitzendkracht een C3.2a. 
    Dit document vul je correct in en breng je aan het einde van de maand binnen bij je hulpkas of vakbond.

Als je ziek bent, meld je dit vóór de start van je werkdag bij jouw werkgever en bij Q Jobs. Binnen 48 uur zorg je ook er ook voor dat jouw werkgever en Q Jobs een doktersattest hebben.

Verwittig onmiddellijk Q Jobs en de werkgever waar je werkt. Q Jobs zal de nodige verklaringen en attesten per mail aan jou en de werkgever bezorgen. Je arts moet ook een attest invullen. 

Bezorg alle documenten binnen de 48 uur aan Q Jobs en laat een vertrouwelijk invullen door de arts en bezorg deze laatste onmiddellijk aan je mutualiteit (mocht je arbeidsongeschiktheid namelijk langer duren dan je contract dan betaalt de mutualiteit je uit).

Belangrijk: je mag nooit het werk hervatten zonder voorafgaande goedkeuring van de arts van het ziekenfonds.

Getrouwheidszegels

De bouwsector biedt steeds uitdagend en afwisselend werk. Vandaar dat we jou als bouwvakarbeider extra belonen voor je engagement en productiviteit door middel van getrouwheidszegels. Je ontvangt deze zegels op het einde van het jaar en de waarde ervan stemt overeen met 9 % van je brutoloon.

Indien je bijkomende informatie wenst over deze zegels, kan je contact opnemen met uw vakbond of het PDOK-Zegelstelsel. 
 

Weerverletzegels

Als arbeider werk je vaak buiten en hangt je activiteit af van de weersomstandigheden. Zo kan hevige regen, sneeuw of hagel het werk op de bouwplaats onmogelijk maken waardoor het werk moet onderbroken worden. In zulke gevallen moet je werkgever slechts de helft van je loon uitbetalen. Uiteraard ben jij niet verantwoordelijk voor het slechte weer. Daarom compenseert Constructiv je loonverlies met weerverletzegels ter waarde van 2 % van je brutoloon.

Indien je bijkomende informatie wenst over deze zegels, kan je contact opnemen met uw vakbond of het PDOK-Zegelstelsel.

Is het slecht weer en beslist de klant om niet te werken? Dan vraagt de klant weerverlet aan, wordt er ‘gedopt’ tijdens deze dagen en krijg je als uitzendkracht een C3.2a. 

Dit document vul je correct in en breng je aan het einde van de maand binnen bij je hulpkas of vakbond.